Lyhyt kuvaus omasta ajostani:
Lähtö Raumalta (30.5), joten eka kuvauskohde heti vieressä (kuva siitä Hauenguanon kaivosta ja moposta). Siitä matka eteni Lapin keskustan kautta (Saldokuitti) Sammallahdenmäelle! Uudelleen samalle "kivikasalle, jossa jo muutama päivä sitten tuli Harrin kanssa harjoiteltua kuvakulmia. Tästä sitten matka jatkui Vaasaan tankille ja edelleen Raippaluotoon. Kahvion ovet oli auki (yksityistilaisuus) mutta kuittia en sieltä saanut! Näkötornille oli 1 km kävelymatka suuntaansa, joten lämmön sai kävellessä päälle, vaikkei ulkolämpötila ollut keskipäivällä kuin 10 astetta! Ei kun hommaamaan Björköbym lähikaupasta jäätelöä, jotta saa taas lämmöt alas ja vielä kuitti noin niin kuin sivutuotteena! Hitto, tätäkö se Jouoksan ajohiki on? Hengitys ja lämmöt sain tasattua Kokkolaan mennessä, josta seuraava pa kuitti ja edelleen ouluntulliin seuraavalle pa kuitille. Eivät olleet saaneet kelloa vieläkään kesäaikaan, vaikka siitä kävin erikseen mainitsemassa maaliskuussa

. Seuraava etappi olikin sitten jo Aavasaksan mittaustorni. Navin koordinaatit näytti kokolailla osuvan siihen tiiliseen torniin, josta sitten kuvan räpsäisin ja hieman sain myös vasempaa poskeani samaan kuvaan. Mitään maailmanperintökohteen tunnuksia en koko mäellä nähnyt! Mäki alas ja juurelta taas pa kuitti kääntöpisteen merkiksi. Seuraavana kohteena Alatornion kirkko (vai sen torni, mene ja tiedä), täällä sai taas mopon asetettua edustavaan kuvakulmaan ja kuvaan sekä mopo että kirkko, mutta tornin jouduin rajaamaan pois. matka eteni muutaman tankkauspisteen kautta Petäjävedelle, jossa tosiaan kulku sinne kirkon pihaan oli vähän mutkan takana ja jonkun mielestä kiellettyäkin, mutta toisaalta kun kyltissä oli lieventävänä tekstinä; "pihaan ajo sallittu" ja sitähän juuri olin tekemässä, niin etiäpäin vaan. No aivan pihaan ei päässyt (puomi), mutta niin hyviin asemiin kuitenkin, että sai taas pyörän ja kirkon kuviin. Taas kulmapistekuitti (tie kuinka mones) ja matka jatkui navin mukaan nopeinta reittiä Oravivuorelle. Kotoa käsin navi ei suostunut edes reitittämään kohteeseen, mutta onneksi näemmä vähän lähempänä pystyi (lähdin vähän soitellen reissuun, eikä mitään karttaa sattunut matkaan), eli tästä kohteesta olin matkan varrella vähän huolissani, löydänkö sinne! Näin jälkeen päin ajatellen, tiedä sitten oliko se hyvä, että sinne löysi, oli näet kohde sellaisen patikoinnin päässä, etten edes armeijassa ole moiseen joutunut! Itseä lykästi siinä, että olin kohteessa aamuyöstä ja lämpötila asteen pari suojan puolella

(itse asiassa maaliskuussa suorittamani ajo ei lämpötilojen suhteen poikennut juurikaan; yöllä käytiin paikoin alle nollan ja päivällä 10 asteen tuntumassa). Ja taas kulmapiste kuitti (Korpilahti) ja keula kohti Verlaa. Sellä olin ennen mitään aukioloaikoja, joten taas pyörä edustavaan kulmaan ja räps. Enää puuttuu muutama kilometri suorituksesta, jonka kotona mittailin osuvan parhaiten Korian ABC:lle. Siitä taas polttoainekuitti, mutta olin onnistunut edistämään ajoani niin paljon, että alkoi jossain vaiheessa itämään ajatus, että jos vaikka vielä myös Porlammella ehtisi. Jos ei ehdi, niin sittn otetaan tuo viimeinen pa kuitti loptuskuitiksi ja haetaan todistajat sitten muualta, ja jos onnistuu, niin sitten lopetus tankkaus "uudelleen" ja samalla todistusnimmarit. Laskeskelin, että vuorelle kyllää ehtii ja jonkin matkaa vielä poispäinkin sieltä, mutta missä mahtaisi olla lähin huoltamo (navistani ei apua tähän). Matkan varrelta löytyi hyvä kandidaatti ja vielä ajaessa nopeita laskelmia, kauanko on aikaa viettää "guruna" vuorella. Epätoivo meinasi iskeä kesken patikoinnin, kun ei määränpää tuntunut millään tulevan vastaan. No löytyihän se, muttei nyt ollut enää aikaa ihailla maisemia, vaan nopsaan takaisin alas. Yllätys oli suuri, kun alhaalla vasta katsoin paljonko siihen oikeasti kului aikaa, eikä sitä mennyt kuin n15 min. Kieltämättä kyllä puuskutin jo aika syvään. Takki auki ajellen sitten lopetustankkaukseen ja aikaa jäi vielä ruhtinaalliset 11 minuuttia käyttämättä. 15 oikeesti, mutta lopetuspaikan kello vähän edisti!
Loppusaldona 1760 mittariin, josta laskujeni mukaan 1659 jäisi lyhimmän jälkeen laskettuna. 9 kohdetta (Suomenlinna siis skipattu) ja lokiin ennätykselliset 23 kirjausta. Vielä on kuvat katsomatta, toivottavasti en poistanut alkupään kuvia, kun jouduin tekemään tilaa kesken matkan uusille otoksille. Vitutuksen määrää ei voisi millään mitata, jos huomaisi jonkun kuvan puuttuvat! Siinä ei perustonninen paljoa lohduttaisi!
Laitan vielä kommentteja myöhemmin tuohon toiseen ketjuun