IBA Finland Ralli

IBA Finlandin tapahtumiin sekä muihin mp-tapahtumiin liittyvä keskustelu
haato
Teräsperse
Viesti:

Re: IBA Finland Ralli

Viesti Kirjoittaja haato »

Meillä ( minulla) |spank meni sisu kaulaan, Ivalosta palatessa, eikä uskallettu lähteä Kemijärven ja Paltamon pisteitä hakemaan. Pelättiin vaarantavan ehtimisen ajoissa. Kuitenkin aikaa olis ollut tarpeeksi, näin kotisohvan näkökulmasta. Huono valinta oli mennä Kemin tietöiden kautta Oulusta Rovaniemelle. Kilsoja tuli Genimapin mukaan 1840
Ivalo-Rautaperä olis ollu 144 kilsaa, ja mahdollinen, mutta kun ei löytynyt sitä kanttia. :oops:

Noh, kivaa oli kummiskin, ei muuta kuin ensi vuonna uudestaan. Kiitoksia järjestäjille, ja osallistujille hyvästä seurasta.
Haato
teksturi
Pumpulipeppu

Viesti Kirjoittaja teksturi »

No kirjoittelenpa omat kokemukseni rallista.
Itselläni onneksi asuu kaveri Jämsässä joten aamulla heräsin vasta klo 7.10. Kohta jo alkoikin reitin suunnittelu. Kohdekäyntilistahan oli minulle ihan hepreaa :D En tunne Suomen kaupunkeja vielä kovin hyvin nuoresta iästäni varmaan johtuen. Kirjasin kaikki tankkauspaikat koneelle ja katselin, että pohjoseenhan sitä pitää lähteä kun en vielä koskaan muutenkaan ole siellä ajanut. Tarkoituksena käydä rautaperässä asti.

Laitoin ensimmäiseksi paikaksi Ranuan eläinpuiston. Ensin ajettiin 300km ja sitten 300km ja johan sitä oltiin eläimiä moikkaamassa. En ollut tuossa vaiheessa vielä huomannut Oulun automuseota. Ranuasta jatkoin Sodankylään sieltä Ivaloon. 15km ennen Ivaloa katsoin vielä, että missäs se Rautaperän kylä oikein on. Olin jo valmiiksi katsonut missä on sevettijärventie 1. Hämmästys oli suuri kun löysin gps:stä lopulta sevettijärven ja se olisi vaikka kuinka paljon kauempana. Nopeat laskutoimitukset ja laskin, että jos kävisin siellä minulle jäisi taukoihin enään 15min ja kuitenkin 12tuntia ajettavana. Kyllähän oma hullu mieli kertoi, että mene vaan kyllä sinä jaksat, mutta onneksi järki vei voiton.

Ivalossa tapasin 2 muutakin osallistujaa ja onhan sellainen nyt aika hyvä sattuma. Olin jo vähän hukassa, että mistäs minä nyt saan niitä pisteitä, mutta en viitsinyt kovin kauan papereita plärätä ja päätin lähteä takaisin päin. Olin päättänyt, että ajan Tornioon seuraavaksi. Tornioon oli Ivalosta 400km joten tankata pitäisi, että voisin ajaa perille asti. Tankkasinkin sitten taas Sodankylässä. Katsoin vähän aikaa papereita ja tajusin, että kemijärvi taisi olla lähellä nopea gps näpyttely kertoi, että hyvin ehtii ja eiku kemijärvelle. Harmittaa vain kun en jo Ivalossa tajunnut meni 10 minuuttia siinäkin.

Kemijärvelle meni hyvin, mutta matka tuntui kulkevan jo vähän hitaammin. Kemijärvellä pikainen tankkaus ja eiku Tornioon. Tässä vaiheessa potutti kun tuli näin pahasti sössittyä reitin kanssa ja tajusin, että voittohaaveet saivat minun osaltani jäädä. Tornion ekalla huoltoasemalla duck-teippasin itseni kun tuuli meni inhottavasti joistain kohdista sisään. Piti myös tankata, mutta kone ilmoitti, että kuittia et saa. No seuraavalle sitten vain. Siellä sitten oli pakko ottaa cofeiini tabletti ja haukata salaattia. Peräti 10 minuutin tauko tuli sieltä. Äkkiä prätkän selkään ja kohti Oulun automuseota. Onneksi gps:stä löytyi suoraan Oulun automuseo, joten osotetta ei tarvinnut kaivella mistään.

Olin jo miettinut, että käynkö vielä Kuopiossa tai Ähtärissä. Kuopion skippasin kun eihän sieltä kalakukkua löydä. Katsoin, että jos käyn Ähtärissä olisin Jämsässä takaisin noin 9.45. Päätin, että pidetään nyt vain lepponen matka kun muutenkin reitit meni jossain vaiheessa pieleen. Laskeskelin myös, että kyllä se 2000km on aivan hyvin ensikertalaiselta.

Sade haittaisi minua aika paljon. Otin mukaan väärät kengät no ne vuosivat kuin seula. Housuillakaan en ole tänä vuonna vielä ajanut sadekelillä ja huomasin, että haarukset vuotaa :twisted: ja jostain syystä takkikin vuosi keskeltä rintakehää :shock: Kyllä tuli kylmä ja matka jatkuikin noin 70km ja tauko tahdilla. 35km ennen Jämsää pysähdyin bussipysäkille tupakille ja kun olin lähtemässä niin pyörä ei meinannut käynnistyä. Kyllä alkoi pelottaan, mutta onneksi se kolmannella kerralla hyrähti käyntiin.

Jämsässä oltiin hyvissä ajoin ja huomattiin, että 4km vajaa 2000tuhatta täynnä joten sen kävin vielä pörähtämässä. Tässä vaiheessa sain kuulla, että kirkkaasti kärkeen. Alkoi jo vähän hymyilyttää, että näinkö huonolla reitillä voitto tulee :lol: Onneksi ei sentään.

Ja reittinikin on nähtävissä tässä: http://www.gpsalbum.com/kari.argillander?TrackId=2793

Laitan myös vähän prätkän kuvia kun joku sitä kerta kehaisi. http://teksturi.pp.fi/images/album/cagiva/

Kiitos kaikille ja ensi vuonna uudestaan. Toivotaan, että minullekkin tulee joskus rautaperse titteli.

Ystävällisin terveisin
Kari Argillander
Cagiva Gran Canyon 900 ie ajot aloite 2010 kun viimein sain kortin näin isoon pyörään

Kuvia pyörästä (Huom! tälläistä et löydä mistään muualta) http://teksturi.pp.fi/images/album/cagiva/

Reittejäni http://www.gpsalbum.com/fi/kari.argillander
WesaH
Täyden kympin perse
Viesti:

Viesti Kirjoittaja WesaH »

Karin veto oli hatunnoston arvoinen. Ilman aiempaa rautapersekokemusta silmitön hyökkäys kilometrien ja arvokkaimpien kohteiden perään! Suunnitelma on perusidealtaan hyvä ja jos Kari olisi sen toteuttanut hän olisi kamppaillut voitosta. Karista tulee aito rautaperse alta aikayksikön.

Wesa
Jouoksa
Jaloteräskankku

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

Suuret kiitokset järjestelyissä mukana olleille. Reittipisteet olivat mukavan monipuoliset ja kattavat. Niistä sai varmasti jokainen koottua itselleen kiinnostustaan vastaavan mixin, painottaen joko ajamista tai mielenkiintoisten paikkojen pongausta.

Onnittelut myös Jussille upeasta voitosta. Ohjeet kannattaa lukea huolellisesti, myös kääntöpuolen pienellä painettu teksti. Tällä kertaa ratkaisijan roolissa oli yllättäen Suomen alkoholilainsäädännön yksityiskohtainen tunteminen ja sen soveltaminen matkailun haasteisiin.

Oli mukava tavata lähtöpaikalla vanha tuttu ja luotettava kultaryntäys jengi tältä keväältä. Koska "ajorytmi ja ajokäsiala" oli jo koetellusti yhteensopiva niin suunnitelma oli selvä: ajetaan yhdessä ääripisteeseen kohti lapin taikaa, aurinkoa ja yötöntä yöta, pongataan pisteet väliltä ja tullaan takaisin jos/kun ehditään. Toki silmäkulmissamme vilkuilimme paluumatkan Luulajan megapisteitä - jos vaikka onnistuisimme saamaan hieman hyvää aikatauluun...

Herätys kello 3:30, varmuudenvuoksi normaalit aloitusrutiinit todistajineen. Suorituksenomainen aamuveryttely, eli Lohja - Patalahti, varmistuen että kaikki on kunnossa, ja että suunnittelun kanssa ei tarvitsisi aamulla kiirehtiä. Olin jopa varautunut pistämään pyörän auton kyytiin jos sataisi liikaa, sillä olisi ikävä lähteä reitille valmiiksi märkänä, mutta keli olikin yllättäen kuiva.

Käytimme lähes koko tunnin suunnitteluun, vaikka reitti näyttikin varsin pian aika selvältä. Olin varautunut täydellä "suunnittelu elekroniikalla", mutta eipä sitä tullut hyödynnettyä - paperi kartta riitti johon olin piirtänyt valmiiksi harpilla matkat tunnin välein patalahti keskipisteenä, ettei lopussa tulisi mokia ajan kanssa. Navigaattoriin vain päätepisteet ETA:n seuraamiseksi. Suunnitteluun kannattaa käyttää kaikki mahdollinen aika, mieluummin hyvin suunniteltuna vaikka tunnin takamatkasta kuin hätiköinen liikkeelle.

Sää oli melkein koko matkan aivan erinomainen vain lähestyessä Jyväskylää sunnuntai aamuna satoi hieman. Lappi oli kaunis ja valoisa kuten aina. Yllättävän vähän hyttysiä ja poroja mielestäni suht normaalisti. Ehkä punasilmäisten albinoporojen määrä yllätti, kuten muutenkin niiiden lukuisat väri muunnokset.

Ajoimme vuorovedoin n. parintunnin legejä lyhyillä, n.10min, tauoilla mikä ylläpiti sopivan "ajohien". Itselläni ajofiilis vain parani lappia kohti maisemia ihaillen. Lappihan vasta alkaa kun lähtee Ivalosta kohti pohjoista. Olo oli innostunut aina aamuyölle Tornioon asti palumatkalla. Siellä totesimme että "bonus pisteet" jätetään seuraavan kertaan ja kruisaillaan suoraan takaisin Patalahteen. Väsymys yllättäen alkoi itselleäni painaa ja pidimmekin pari ylimääräistä stoppia jotta riittävä vireystila säilyisi. Eli oikea ratkaisu ajaa suoraan takaisin ja käyttää "ylimääräinen" tunti lisätaukoihin.

Yöllä oli sen verran viileaä, että käänsin gerbiilit päälle, joka varhaisen lähdön lisäksi saattoi edesauttaa ylimääräiseen väsymykseen. Mene ja tiedä...

Perille tultiin puolituntia ennen määräaikaa uskoen että tuskin kovin moni on ehtinyt pitemmälle, toki pongaus pisteissä antaisimme varmasti tasoitusta enemmän aivotyötä tehneille.

Kaiken kaikkeaan hyvä reissu. Takaisin kotona Lohjalla olin n. 12:30 eli n. 2700 km ja 33 tuntia, ei paha. Kotimatkalla oli aikaa miettiä miten voisi tehdä toisin: Tauoista pois 5 min per kerta ja olisi ehtinyt käydä Luulajassa, 250km lisää. Kunnon täysi yön uni alle, niin olisi vielä jaksanutkin sen ajaa. Lapissa ei edelleenkään saa kahvia yöllä, joten termospullo mukaan seuraavalla kerralla.

Ensi vuonna uudestaan - Miten olisi kahden vuorokauden rally? Jos alkaisi kello 12 jäisi aikaa kunnon uneen ennen ajoa, sekä kunnon yhteiseen jälkipeliin saunanlauteilla ajon jälkeen. Ehtisi pongata paikkoja sekä etelässä ja pohjoisessa, sekä timeta lepoajat hieman paremmin ja yksilöllisemmin.
WesaH
Täyden kympin perse
Viesti:

Viesti Kirjoittaja WesaH »

Lisäsin oman tarinani IBA Finland Rallista osoitteeseen http://wehu.suntuubi.com/?cat=1

Wesa
Vastaa Viestiin